Rechtenmedia.nl - Juridische Online Uitgeverij  Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Vacatures | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl | Rechtentotaal.nl
» Energiewijzer « advertorial
Bespaar geld en stap over!
Energiewijzer.nl, eerlijk over energie.

Juridische vacatures

Meer vacatures | Plaats vacature

Powered by Jbmatch.nl

Inhoudsopgave
+ Hoofdstuk 1. Definities en toepassingsgebied
+ Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen
+ Hoofdstuk 3. Procedure voor de behandeling van een aanvraag tot beslechting van een geschil als bedoeld in artikel 12.2 Tw en artikel 58 Pw
- Hoofdstuk 4. Procedure voor de behandeling van een aanvraag tot beslechting van een geschil als bedoeld in artikel 6.2, eerste lid, Tw
+ Hoofdstuk 5. Procedure voor de behandeling van een aanvraag tot beslechting van een geschil als bedoeld in artikel 5.3, derde lid, Tw respectievelijk artikel 5.8, zevende lid, Tw
+ Hoofdstuk 6. Procedure voor de behandeling van een aanvraag tot handhaving
+ Hoofdstuk 7. Procedure voor de behandeling van een aanvraag tot toepassing van bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:31a van de Awb en van een aanvraag tot invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de Awb
+ Hoofdstuk 8. Hoorzitting
+ Hoofdstuk 9. Slotbepalingen
Juridisch advies nodig?
Heeft u een juridisch probleem of een zaak die u wilt voorleggen aan een gespecialiseerde jurist of advocaat ?
Neemt u dan gerust contact met ons op en laat uw zaak vrijblijvend beoordelen.

Stel uw vraag
Geschiedenis

Geschiedenis-overzicht

Procedureregeling geschillen en handhaving Post en Telecommunicatie

Bwb-id:
Officiele titel:
Citeertitel:
Ook bekend als:
Soort regeling:
Wetsfamilies:
Eerst verantwoordelijk ministerie:

Geldigheidsdatum:
Ingangsdatum:
1.
De Autoriteit Consument en Markt zendt de aanvrager binnen 5 dagen na ontvangst van een aanvraag een ontvangstbevestiging, onder vermelding van de dag van ontvangst.
2.
Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan een voorschrift voor het in behandeling nemen van een aanvraag of indien de door de aanvrager verstrekte gegevens onvoldoende zijn voor de beoordeling van een aanvraag, stelt de Autoriteit Consument en Markt de aanvrager daarvan door middel van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde ontvangstbevestiging op de hoogte en stelt de Autoriteit Consument en Markt de aanvrager een termijn om de aanvraag aan te vullen. In dit kader kan de Autoriteit Consument en Markt de aanvrager onder meer verzoeken om de aanvraag mondeling dan wel schriftelijk toe te lichten. De beslistermijn wordt overeenkomstig artikel 4:15 Awb opgeschort.
3.
De Autoriteit Consument en Markt deelt de aanvrager in de ontvangstbevestiging, of indien het tweede lid van dit artikel van toepassing is, binnen de in artikel 4:5, vierde lid, Awb gestelde termijn, mee of zij een aanvraag in behandeling neemt.
4.
Indien de Autoriteit Consument en Markt een aanvraag in behandeling neemt, zendt zij gelijktijdig met de in het derde lid van dit artikel bedoelde mededeling, het aanvraagformulier, alsmede de in dit aanvraagformulier genoemde bescheiden, aan de verweerder.
Artikel 25
De Autoriteit Consument en Markt kan in elk stadium van de procedure een voorstel voor een vergelijk doen. De Autoriteit Consument en Markt kan hierbij afwijken van de aanvraag. Indien de Autoriteit Consument en Markt een voorstel voor een vergelijk doet, berichten partijen de Autoriteit Consument en Markt binnen 1 week na ontvangst van het voorstel of zij tot een vergelijk zijn gekomen. Indien partijen tot een vergelijk zijn gekomen, trekt de aanvrager de aanvraag gelijktijdig met vorenbedoeld bericht in.
1.
Indien bij de Autoriteit Consument en Markt na het in behandeling nemen van een aanvraag onduidelijkheid bestaat met betrekking tot de reikwijdte van het geschil, kan de Autoriteit Consument en Markt partijen uitnodigen de reikwijdte van het geschil mondeling dan wel schriftelijk toe te lichten.
2.
De Autoriteit Consument en Markt stelt binnen 1 week nadat hij de in het eerste lid van dit artikel bedoelde toelichting van beide partijen heeft ontvangen aan de hand van die toelichting de reikwijdte van het geschil vast en informeert partijen hierover. De Autoriteit Consument en Markt blijft bij de vaststelling van de reikwijdte van het geschil binnen de grenzen van de aanvraag.
3.
De aanvrager kan de reikwijdte van het geschil gedurende de verdere behandeling van het geschil niet uitbreiden, tenzij de aanvrager en de verweerder overeenstemming hebben bereikt over een uitbreiding van de reikwijdte van het geschil en de Autoriteit Consument en Markt hiermee instemt.
1.
De verweerder kan naar aanleiding van de aanvraag een zienswijze indienen. Indien de verweerder van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, dient de verweerder de zienswijze binnen 2 weken na ontvangst van de in artikel 24, vierde lid, bedoelde mededeling in tweevoud in.
2.
De zienswijze bevat:
a. de datum, de naam, het adres, de vestigingsplaats, het telefoonnummer en het faxnummer van de verweerder;
b. indien de verweerder wordt vertegenwoordigd door een gemachtigde, de gegevens van die gemachtigde;
c. een zienswijze op de aanvraag;
d. aanvullende gegevens ter ondersteuning van de zienswijze.
3.
Het college zendt de zienswijze binnen 5 dagen na ontvangst daarvan aan de aanvrager.
Artikel 28
De Autoriteit Consument en Markt stelt partijen in de gelegenheid hun standpunt mondeling toe te lichten. Hoofdstuk 8 is van toepassing.
1.
Indien na de hoorzitting nieuwe feiten of omstandigheden bekend worden die naar het oordeel van de Autoriteit Consument en Markt voor de te nemen beslissing van aanmerkelijk belang kunnen zijn, stelt de Autoriteit Consument en Markt partijen in de gelegenheid om op die nieuwe feiten of omstandigheden schriftelijk te reageren.
2.
In afwijking van het eerste lid van dit artikel, kan de Autoriteit Consument en Markt naar aanleiding van die nieuwe feiten of omstandigheden besluiten partijen opnieuw mondeling te horen. De Autoriteit Consument en Markt bepaalt een datum voor de hoorzitting. Artikel 50, vierde en zesde lid, artikel 51 en artikel 52 zijn van overeenkomstige toepassing.
1.
Indien de Autoriteit Consument en Markt oordeelt dat het door haar op de aanvraag te nemen besluit aanzienlijke gevolgen heeft voor de relevante markt, bereidt de Autoriteit Consument en Markt het besluit voor onder toepassing van de in artikel 6b.1 Tw genoemde procedure, de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, bedoeld in afdeling 3.4 Awb. De Autoriteit Consument en Markt verricht in dat geval de volgende handelingen:
a. de Autoriteit Consument en Markt stelt een ontwerpbesluit op;
b. de Autoriteit Consument en Markt legt het ontwerpbesluit ter inzage bij het secretariaat van de Autoriteit Consument en Markt gedurende een periode van 6 weken na bekendmaking van het ontwerpbesluit.
c. voorafgaand aan de terinzagelegging zendt de Autoriteit Consument en Markt het ontwerpbesluit toe aan de bij het geschil betrokken partijen. Van het ontwerpbesluit wordt tevens mededeling gedaan in de Staatscourant.
2.
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, welke termijn aanvangt met ingang van de dag van de terinzagelegging van het ontwerpbesluit, schriftelijk of mondeling hun zienswijze over het ontwerpbesluit naar voren brengen. De Autoriteit Consument en Markt voegt de naar voren gebrachte zienswijzen gedurende de periode dat het ontwerpbesluit ter inzage ligt aan het dossier toe.
3.
De Autoriteit Consument en Markt stelt binnen 4 weken na het sluiten van de termijn voor het indienen van de zienswijzen een definitief besluit op. Uit het definitieve besluit blijkt wat de Autoriteit Consument en Markt met betrekking tot de zienswijzen heeft overwogen.
4.
De Autoriteit Consument en Markt maakt haar definitieve besluit bekend op de in artikel 3:41 Awb voorgeschreven wijze en doet daarvan mededeling op de wijze, zoals in artikel 3:44 Awb is bepaald.
1.
De Autoriteit Consument en Markt kan, indien daartoe naar haar oordeel aanleiding bestaat, bepalen dat een partij binnen een andere door de Autoriteit Consument en Markt te bepalen termijn dan die genoemd in de regeling, reageert of informatie verstrekt.
2.
De Autoriteit Consument en Markt beslist conform artikel 4:13 Awb op een aanvraag inzake artikel 6.2, eerste lid, Tw binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag, met dien verstande dat deze beslistermijn wordt verlengd met de periode dat de behandeling van de aanvraag geschorst is geweest op grond van artikel 4:15 Awb.
3.
Indien de Autoriteit Consument en Markt een besluit niet binnen de beslistermijn bedoeld in het tweede lid van dit artikel kan nemen, deelt de Autoriteit Consument en Markt dit conform artikel 4:14 Awb aan partijen mee en noemt zij daarbij een redelijke termijn waarbinnen het besluit zal worden genomen. De Autoriteit Consument en Markt kan de in de regeling genoemde termijnen waarbinnen de Autoriteit Consument en Markt of partijen handelingen dienen te verrichten, wijzigen.
4.
Indien de Autoriteit Consument en Markt de in artikel 6b.1 Tw bedoelde procedure toepast, wordt de in het tweede lid van dit artikel genoemde beslistermijn verlengd met 8 weken.