{**}
Rechtenmedia.nl - Juridische Online Uitgeverij  Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Vacatures | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl | Rechtentotaal.nl
» Energiewijzer « advertorial
Bespaar geld en stap over!
Energiewijzer.nl, eerlijk over energie.

Juridische vacatures

Meer vacatures | Plaats vacature

Powered by Jbmatch.nl

Inhoudsopgave
1. Algemeen
1.1. Doel van de circulaire
1.2. Ontwikkeling stelsel in vogelvlucht en totstandkoming van de circulaire
1.3. Leeswijzer circulaire
2. Het stelsel bewaken en beveiligen
2.1. Algemene uitgangspunten
2.2. Verantwoordelijkheidsverdeling
2.3. Relevante wet- en regelgeving
3. Systematiek stelsel: van dreiging naar beveiligingsmaatregelen
3.1. Informatie over dreiging en risico
3.1.1. Dreigingsniveaus
3.1.2. Risicoafweging
3.2. Informatieproducten
3.2.1. Dreigingsmelding
3.2.2. Informatierapport dreiging (IRD)
3.2.3. Dreigingsinschatting (DI)
3.2.4. Dreigingsanalyse (DA)
3.2.5. Risicoanalyse (RA)
3.3. Uitvoering
4. Uitgelicht: Decentraal domein
4.1. Reikwijdte van het decentraal domein
4.2. Taken en bevoegdheden in het kader van bewaken en beveiligen
4.3. Werkwijze decentraal gedeelte
4.4. Bedreigingen tegen leden van de lokale driehoek
4.5. Bijzondere situaties en het raakvlak tussen het decentraal- en het rijksdomein
5. Uitgelicht: rijksdomein
5.1. Reikwijdte van het rijksdomein en limitatieve lijst
5.2. Rijksdomein: taken en bevoegdheden in het kader van bewaken en beveiligen
5.2.1. Persoonsbeveiliging
5.2.2. Bewaking en beveiliging van objecten en diensten in het rijksdomein
5.3. Rijksdomein: werkwijze
5.3.1. Afstemmingsoverleg Bewaken en Beveiligen (ABB) en Uitvoeringsoverleg (UO)
5.3.2. Buitenlandse bezoeken aan NL
5.4. Bewaken en beveiligen in het buitenland
5.5. Bijzondere situaties en het raakvlak tussen rijks- en decentraal domein
6. Overige aan bewaken en beveiligen gerelateerde onderwerpen
6.1. Nationale evenementen
6.2. Rol van de bedreigde persoon (medewerking, grenzen aan inspraak)
6.2.1. Grenzen aan inspraak bedreigde persoon
6.2.2. Deskundige begeleiding
6.3. Communicatie over bedreigingen en maatregelen
Juridisch advies nodig?
Heeft u een juridisch probleem of een zaak die u wilt voorleggen aan een gespecialiseerde jurist of advocaat ?
Neemt u dan gerust contact met ons op en laat uw zaak vrijblijvend beoordelen.

Stel uw vraag
Geschiedenis

Geschiedenis-overzicht

Artikel 4.2 Circulaire bewaking en beveiliging van personen, objecten en diensten 2015

Bwb-id:
Officiele titel:
Citeertitel:
Soort regeling:
Wetsfamilies:
Eerst verantwoordelijk ministerie:

Geldigheidsdatum:
Ingangsdatum:
4.2. Taken en bevoegdheden in het kader van bewaken en beveiligen
Wanneer er sprake is van een concrete of voorstelbare dreiging blijven de persoon en de werkgever zelf verantwoordelijk voor het treffen van (aanvullende) maatregelen die de gevolgen van eventuele inbreuken op de veiligheid voorkomen. Zij blijven in eerste instantie verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid en het leveren van een bijdrage aan het bevorderen van de veiligheid, inclusief het treffen van maatregelen als daarvoor noodzaak is. Dit geldt zowel voor de werklocatie als het privédomein (woningen, werkplek, vervoersmiddel, etc.) van de betrokkene(n). Vanuit overheidszijde kan hierin worden geadviseerd. De overheid zal aanvullende beveiligingsmaatregelen treffen als de aard en de omvang van de dreiging dermate is dat persoon en werkgever daar zelf geen weerstand (meer) tegen kunnen bieden.
De taak om te bewaken en te beveiligen maakt onderdeel uit van de politietaak om zorg te dragen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde. De daadwerkelijke handhaving valt uiteen in openbare orde handhaving onder verantwoordelijkheid van de burgemeester, en strafrechtelijke handhaving onder verantwoordelijkheid van de HOvJ (zie paragraaf 2.3. voor de bijbehorende wet- en regelgeving). In de praktijk liggen openbare orde- en strafrechtelijke handhavingstaken dicht bij elkaar. Bij ordeverstoringen worden vaak ook strafbare feiten gepleegd, terwijl sommige strafbare feiten op hun beurt weer een verstoring van de openbare orde kunnen inhouden. De ernst van de dreiging en in het bijzonder het effect en de aard van de verwachte gebeurtenis dienen bepalend te zijn voor de vraag bij wie het primaat ligt binnen het lokale gezag.
De burgemeester is op grond van zijn verantwoordelijkheid voor de openbare orde verantwoordelijk voor de bewaking en beveiliging van objecten en diensten. Indien er sprake is van strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde, zoals in geval van een concrete dreiging waarbij beveiligingsmaatregelen worden genomen ter voorkoming van strafbare feiten, dan valt de bewaking en beveiliging van objecten en diensten onder verantwoordelijkheid van de HOvJ.
Het waken voor de veiligheid van personen is expliciet benoemd als onderdeel van de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. De HOvJ draagt hierover het gezag. Hij is in deze gevallen verantwoordelijk voor de aanvraag van een dreigingsinschatting, het besluit tot het treffen van maatregelen, en het (laten) informeren van de betreffende persoon.