Bekendmaking cusumsysteem erkenninghouders APK 2007
De directie van de Dienst Wegverkeer,
Gelet op artikel 53, eerste lid, van de Erkenningsregeling APK, CDJZ/WBI/2000-82, Stcrt. 2000, nr. 35;
Artikel 1
In deze bekendmaking wordt verstaan onder:
c.
cusumbijdrage: de bijdrage aan straf- en bonuspunten van een herkeuring;
d.
cusumstand: startwaarde vermeerderd met de som van bonus- en strafpunten van herkeuringen;
e.
keuringeisen: de permanente eisen als bedoeld in
hoofdstuk 5 van het Voertuigreglement en in de
Regeling permanente eisen taxi’s alsmede de eisen opgenomen in het boekwerk ‘APK-milieukeuringseisen’;
g.
gradatie: kwalificatie van een misser uitgedrukt in strafpunten bij toepassing van de keuringeisen;
h.
klasse: classificatie voor de kwaliteit van werken bij de toepassing van de keuringseisen door de erkenninghouder; de 3 klassen geven tevens een indicatie voor de kans op het aantal uit te voeren herkeuringen.
Artikel 2
Het cusumsysteem erkenninghouders APK wordt toegepast bij herkeuringen ten behoeve van het meten van de kwaliteit bij het toepassen van de keuringeisen.
1.
Gradaties worden ingedeeld in:
a.
gradatie 1: een misser die de verkeersveiligheid indirect beïnvloedt, die 1 strafpunt oplevert;
b.
gradatie 2: een geringe milieu misser, die 1,5 strafpunt oplevert;
c.
gradatie 3: een geringe misser die 1,5 strafpunt oplevert;
d.
gradatie 4: een ernstige misser die 3 strafpunten oplevert;
e.
gradatie 5: een kritieke misser waarbij sprake is van een apert onveilig voertuig die 3 strafpunten oplevert.
2.
De cusumbijdrage wordt berekend aan de hand van de formule: totaal aantal strafpunten per herkeuring minus het bonuspunt van 0,4 punt.
1.
De erkenninghouder wordt geplaatst in:
a.
de normale klasse (N):
1°.
na het verlenen van de erkenning en na een tijdelijke intrekking van de erkenning, waarbij de startwaarde 4,5 is;
2°.
indien de cusumstand na de laatste 5 herkeuringen in de P-klasse kleiner is dan 7,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de P-klasse is;
3°.
indien de cusumstand in de C-klasse groter of gelijk is aan 4,5 doch kleiner dan 7,5, waarbij de startwaarde de laatste cusumstand in de C-klasse is;
b.
de compensatie klasse (C) indien de cusumstand in de N-klasse kleiner of gelijk is aan 0, waarbij de startwaarde 0 is en waarna de cusumstand niet kleiner wordt dan 0;
c.
de penalty klasse (P), waarbij de startwaarde 4,5 is indien:
1°.
de cusumstand 7,5 of hoger is;
2°.
één afzonderlijke cusumbijdrage groter is dan 5;
3°.
de som van de cusumbijdragen van de laatste 5 herkeuringen groter is dan 5.
2.
De kans op herkeuringen in genoemde klassen wordt bepaald door de verhouding N:C:P = 2:1:6.
3.
Plaatsing in de C-klasse geeft aanleiding tot verminderd toezicht en plaatsing in de P-klasse tot verscherpt toezicht.
Artikel 5
Een procedure tot intrekking van de erkenning wordt begonnen indien:
a.
in de P-klasse de volgende cusumstand wordt bereikt of overschreden:
1°.
na de eerste herkeuring 9,1;
2°.
na de tweede herkeuring 8,7;
3°.
na de derde herkeuring 8,3;
4°.
na de vierde herkeuring 7,9;
5°.
na de vijfde herkeuring 7,5.
b.
een misser van gradatie 5 wordt geconstateerd;
1°.
één afzonderlijke cusumbijdrage 9,6 of hoger is;
2°.
in een periode van 12 maanden driemaal plaatsing in de P-klasse heeft plaatsgevonden.
Artikel 6
De Bekendmaking cusumsysteem erkenninghouders APK 2004 van 23 november 2004, Stcrt. 2004, nr. 226 wordt ingetrokken.
Artikel 7
De voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze bekendmaking bestaande cusumstanden blijven in stand.
Artikel 8
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.
Artikel 9
Deze bekendmaking wordt aangehaald als: Bekendmaking cusumsysteem erkenninghouders APK 2007.
Zoetermeer, 6 oktober 2006
De Directie van de Dienst Wegverkeer ,de